شمعدانی عطری و روش نگهداری

شمعدانی عطری  یکی از انواع شمعدانی است که دارای برگ های معطر می باشد. در صورت لمس برگ ها و خرد کردن آن ها می توانید عطر فوق العاده ی آن را استشمام کنید. بسته به گونه این عطر می تواند رایحه ای مانند گل سرخ، لیمو، شکلات و … داشته باشد. از برگ های این گیاه حتی می توان برای معطر کردن غذا استفاده کرد. در این مقاله گل عطر چای را به شما معرفی کرده و شما را با انواع شمعدانی عطری و شرایط نگهداری شمعدانی عطری آشنا می کنیم. اگر شما هم به پرورش این گل زیبا و معطر علاقه دارید، با ما همراه شوید.

شرایط نگهداری شمعدانی عطری

نور

شمعدانی عطری گیاهی نوردوست است. البته باید دقت کنید که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. نور مستقیم باعث سوختن و آسیب برگ ها می شود. بهترین مکان برای نگهداری گیاه شرایط نور زیاد اما غیرمستقیم است. کمبود نور هم باعث رشد علفی و کم پشت شدن بوته گیاه می شود.

آبیاری

یک نکته مهم در نگهداری شمعدانی عطری آبیاری آن است. این گل در برابر کمبود آب و خشکی بسیار حساس است و به سرعت از بین می رود. به خصوص در فصول رشد گیاه باید مرتبا آبیاری شود. بهترین زمان آبیاری گیاه بعد از خشک شدن 2 سانتی متر رویی خاک است.

آب و هوا

این گل هوای گرم را بیشتر می پسندد. اگر می خواهید از گیاه اسانس تهیه کنید حتما باید شرایط رطوبتی محیط کاشت را در نظر بگیرید. رطوبت بیش از حد هوا باعث بیماری های قارچی مثل زنگ شده که خود باعث رریرزش برگ ها و کاهش اسانس گیاه می شود. هوای خیلی گرم و خشک هم باعث منتر شدن اسانس برگ ها می شود. گیاه به سرما حساس بوده و در دمای زیر 2 درجه از بین می رود. اگر گیاه را به صورت گلدانی نگهداری می کنید غبارپاشی آن برای تامین رطوبت ضروری نیست. برگ های گیاه کرک دار بوده و به همین دلیل رطوبت محیط برای آن کافی است.

خاک

از خاکی با زهکشی بالا برای این گل استفاده کنید. ترکیب خاک باغچه، خاکبرگ و شن مناسب است. از خاک های سنگین و رسی برای آن استفاده نکنید. این خاک ها آب را در خود نگه داشته و در فصل سرما با یخ زدن آبی اطراف ریشه ها گیاه آسیب می بیند. خاک گل عطر چای باید غنی از مواد آلی و هوموس بوده و کمی خاصیت قلیایی(PH بین 7 تا 8) داشته باشد.

کوددهی

اگر کاشت گیاه در فضای آزاد انجام می شود به خاک آن مقداری کود دامی پوسیده اضافه کنید. در صورت نگهداری گیاه در گلدان برای تقویت آن می توانید در طی فصول بهار و تابستان هر ماه یک بار به آن کود کامل 20-20-20 طبق دستور بدهید.

کاشت شمعدانی عطری

برای کاشت گیاه یا می توانید از بذر شمعدانی عطری و یا روش قلمه زدن استفاده کنید. قلمه زدن از روش کاشت بذر شمعدانی عطری رایج تر بوده و بیشتر از این روش گیاه را تکثیر می کنند. برای تکثیر این گل می توانید قلمه های ساقه گیاه را در در اواخر تابستان تهیه کنید. ریشه زدن حدودا یک ماه طول می کشد و بعد از آن می توانید گیاهان جدید را کم کم در معرض نور بیشتر قرار دهید تا رشد خود را ادامه دهند.

میزان رشد آن چقدر است؟

این گیاه با فراهم کردن شرایط نگهداری که در ادامه خواهیم گفت در سال حدود ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر رشد میکنه. شما با هرس به موقع علاوه بر حفظ زیبایی و سلامت گیاه میتونید چندین گیاه شمعدانی عطری داشته باشید. ما در سایت گل من و تو به معرفی شمعدانی اژدر، شمعدانی پیچ، شمعدانی هلندی پرداختیم که حتما مطالب آنها را مطالعه کنید چون نگهداری همگی شبیه به هم است.

شمعدانی عطری زمستان حیاط باشه یا خانه؟

یکی از سوالات رایج که پرسیده میشه این هست که در فصل زمستان شمعدانی که در داخل حیاط کاشتیم رو به داخل خونه منتقل کنیم یا نه؟ در جواب باید بگم اگر شما در شهری زندگی میکنید که سرما شدیدی داره و برف میاد حتما باید به داخل خونه منتقل کنید چون تحمل اون حد دما رو نداره ولی اگر دمای محیط شما خیلی سرد نمیشه نیازی به جابجایی نداره.

چطور تکثیر شمعدانی عطری رو انجام بدیم؟

بهترین فصل برای این کار اوایل بهار تا اواخر تابستان است، تکثیر شمعدانی عطری هم همانند تکثیر شمعدانی است، شما میتونید از قلمه و بذر برای این کار استفاده کنید. ولی پیشنهاد من برای تکثیر استفاده از روش قلمه زدن است.

برای قلمه زدن شمعدانی عطری به این شکل عمل میکنیم : ساقه های جوان و سرحال را که حداقل ۱۰ سانتی متر طول دارند را انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده برش بزنید و در محلی با نور کم به مدت ۲۴ ساعت قرار بدید تا محل برش پینه ببنده، حالا برای ریشه دار کردن قلمه از دو روش زیر میتوانید استفاده کنید :

ریشه دار کردن شمعدانی عطری در خاک

برای این کار یک گلدان با ترکیب خاک كوكوپيت و پرليت به ميزان مساوی آماده کنید و قلمه ها را داخل آن قرار دهید و آبیاری کنید هر زمان خاک گلدان خشک شد بهش آب بدید بعد از گذشت ۳ الی ۴ هفته قلمه های شما ریشه دار میشوند و میتوانید به گلدان جدید منتقل کنید. آب زيادي باعث از بين رفتن قلمه ها ميشود؛ در فصل پائيز و زمستان از نظر دما بايد بين ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتيگراد را رعايت كرد.

ریشه دار کردن شمعدانی در آب

میتوانید قلمه ها را در یک ظرف شیشه ای شفاف قرار بدید و داخل آن آب پر کنید و در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید هر زمان که دیدید آب شفافیت خود را از دست داده اقدام به تعویض آب کنید و بعد از ریشه زدن حدود ۲ الی ۳ سانتی متری قلمه ها، به گلدانی با خاک سبک منتقل کنید. برای خاک هم میتونید از ترکیب پرلیت و کوکوپیت یا خاک برگ استفاده کنید.

مشکلات شمعدانی عطری در خانه

مشکلات این گیاه با مشکلات شمعدانی معمولی تقریبا یکی است ولی در ادامه بعضی از رایج ترین اونها رو مورد بررسی قرار میدیم.

علت زرد شدن برگهای شمعدانی عطری

استفاده نکردن از کود و تغذیه گیاه در کنار آبیاری زیاد و یا کم، میتونه از عوامل اصلی این مشکل باشه که شما باید تک تک موارد رو بر روی گیاه خود بررسی کنید و برای حل اون سریعا اقدام کنید.

آیا مقدار بوی شمعدانی عطری تحت تاثیر عوامل خاصی قرار داره؟

بله کاملا به شرایط محیط نگهداری بستگی داره و شما هرچقدر شرایط ایده آل آن را فراهم کنید اسانس و عطر فوق العاده ای دریافت میکنید، خاک و دمای مناسب نگهداری از همه مهمتر است.

دلیل دراز شدن ساقه و کم بودن برگ چیست؟

یکی از کاربران عزیز پرسیده بود که گیاه من رشد خوبی داره ولی هیچ وقت گل نداده و فاصله برگها هم از هم زیاده، این مشکل از کمبود نور هست و حتما باید گیاه رو به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور مصنوعی برای این کار استفاده کنید.

علت گل ندادن شمعدانی عطری چیست؟

این گیاه برای گلدهی باید خوب تغذیه بشه و نور کافی هم بهش برسه در کنار این موارد آبیاری منظم و درست، به گلدهی کمک بسیار زیادی میکنه، برای گلدهی خوب گیاه و عملکرد مناسب آن باید در طی فصل بهار و اوایل تابستان خاک گلدان را مرطوب نگهداری کنید توجه کنید نباید غرقابی بشه و اب در زیر گلدان جمع بشه. اگر دوست دارید گیاه شما گل بده حتما مطلب گلدهی شمعدانی را مطالعه کنید.

برقکاری ساختمان در لاهیجان

انجام پروژه های  صفر تا صد ساختمانی در لاهیجان سیم کشی برق و رفع اتصالی – سیم کشی تلفن و رفع خرابی -نصب آنتن مرکزی – نصب و تعمیر لامپ، چراغ و لوستر – نصب و تعویض کلید و پریز – نصب و تعمیر سنسور و تایمر مشاعات – نصب  دوربین – نصب و تعمیر آیفون

  ۰۹۱۱۱۴۳۶۰۷۷      ۰۹۱۱۱۴۳۶۰۷۷