آنفولانزا در ماکیان (مرغ ها)

 آنفولانزا

آشنایی با بیماری­های مرغ و روش­های درمان سنتی آن­ها را با شایع ترین بیماری در میان مرغ­ها شروع می­کنیم. آنفولانزای مرغی، بیماری خطرناکی است که احتمال سرایت آن به انسان هم وجود دارد. این بیماری در پاییز و زمستان به اوج خود می­رسد و در صورت ابتلا، بخش بزرگ یا همه گله را درگیر می­کند.

از آنجا که آمار تلفات مرغ­های مبتلا به آنفولانزا بالا است، باید بلافاصله مرغ­های بیمار را از گله جدا کنید. همچنین عامل بروز این بیماری، ویروس می باشد و در زمان بیماری دارو نمی­تواند تاثیر چندانی بگذارد. برای درمان بهتر است که محیط مرغ را کاملا تمیز و ضد عفونی کرده و رطوبت و میزان جریان هوا را کنترل کنید. نور کافی نیز می­تواند در بهبود حال مرغ بیمار، اثر گذار باشد.

در صورت تلف شدن مرغ، آن را در چاه تلفات دفن کرده و مراقب باشید که ویروس به محیط و سایر مرغ­ها سرایت نکند.

برای پیشگری از ابتلای مرغ به آنفولانزای مرغی، واکسن­های تزریقی و خوراکی تهیه شده اند. توصیه می کنیم که پیش از شروع فصل سرما، مرغ­ها را واکسینه نمایید.

مهمترین علائم بیماری در مرغ کدامند؟

علائمی همانند کم تحرکی، بی اشتهایی، مشکلات تنفسی، خس خس سینه، تنفس با دهان باز، ژولیدگی پرها، افتادگی بال ها، کز کردگی، اسهال سفید یا سبز، ترشحات بد بو، تورم صورت، اختلالات عصبی مثل دور خود پیچیدن و … ، فلج شدن، لرزش و هر نوع علامت غیر طبیعی دیگر نشان دهنده بیماری بوده و باید سریعا برای درمان آن اقدام کرد.

ایا بیماری مرغ به انسان هم سرایت میکند؟

بیماری هایی نظیر سالمونلوز، آنفولانزای طیور و برخی باکتری های عامل بیماری طیور میتوانند انسان ها را آلوده کنند. ولی شدت این بیماری ها در انسان ضعیف بوده و آنچنان خطرناک نیستند. به هر حال در زمان مواجه شدن با مرغ بیمار باید اصول بهداشتی را رعایت کرد.

آیا میتوان از تخم و گوشت مرغ بیمار خورد؟

خیر مصرف تخم و گوشت مرغ بیمار توصیه نمیشود چون میتواند باعث مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی شود.

مطالبی که در این صفحه و صفحات تجربه های دیگر گذاشته شده صرفا تجربه های شخصی بوده وممکن است که دارای  هیچ گونه منبع علمی نباشد.

  • به هیچ عنوان ضمانت نمی کندکه اطلاعات موجود در این سایت، دقیق، کامل، به روز یا بدون خطا باشد.
  • هیچگونه مسئولیتی در برابر تبعات ناشی از هر گونه استفاده از مضامین این سایت را بر عهده نمی‌گیرد.
  •  هیچگونه مسئولیتی در برابر صحت اطلاعات موجود در گزارش‌های تحلیلی تهیه شده توسط کارشناسان این شرکت که بر روی این سایت قرار می‌گیرد بر عهده نمی‌گیرد و نظرات ارائه شده در این گزارش‌ها به هیچ وجه به عنوان توصیه‌ای جهت خرید، فروش یا نگهداری سهام شرکت‌ها و سایر ابزارهای معاملاتی نمی‌باشد و مسئولیت استفاده از این اطلاعات با مراجعه کنندگان به این سایت می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید